Saturday, August 2, 2014

Form 3 (2000)

Cerite punya cerita dengan korang sumer, tau-tau dah masuk form 3. Masa form 3 aku hebat. Ngurat awek tak kene tempat. Masa nie handball johan lagi. Itu pun nasib on goal difference. Kalau tak punah harapan nak kekalkan kejuaraan. Aku score sebijik aje. Masa nie aku kire dah terkenal la jugak. Dah la hensem, tampan lak tu. Hihihii, berlagak tul la aku. Handball dapat wakil daerah ke MSSJ. Sorang jer player lower form. TIme tue, aku tengah form. Hebat giler. Korang bayangkan ler, Ak yang giler babeng shoot on goal pun tak dapat goal jugak. Last-last aku dah geram sangat, score 3 bijik out of 9 metres. Tue masa lawan BP kalah 12-7. Secondly lawan Muar kalah 8-0, tapi aku hampir dapat pecahkan benteng dia yang paling power(keeper dia yang power nak mampos), tapi tiang gol plak halang aku jaringkan sebijik gol. Pastu terus kena marked takut aku shoot macam tue lagi. Lastly, lawan Kulai menang 12-6. Aku score 2 bijik pastu kena tumbuk kat muka. Keluar jap kene treatment jap pastu masuk balik. Gigi dah berdarah pun nak main lagi. Apa la aku nie. Tapi sebab semangat, aku main balik sebab Cikgu Lan ingin sangat aku dapat wakil J ke MSSM. Dia dapat khaboryang coach negeri nak amik aku kalau aku main baik. Tapi aku memang bernasib malang tapi bernasib baik sebab dapat wakil J ke MSSM Piala Nike. Yes!!Taun ni takraw kalah lah pulak.

Bola sepak lak, memang bangga giler. Giler pun tak bangga macam nie tau. Johan MSSD!! Kalahkan SMBP 5-0, kalahkan SMTD 2-1, seri dengan Adela 1-1 dan kalahkan SMKA 2-0. Orang sumer cakap SAKIT dah jadik kuat giler. Paling sadis kalah teruk time MSSJ. Ngan Tangkak 2-3, JB 0-7, Mersing 0-4. Malu siot mase tue.Dah la kena marah/perli dengan Cikgu Lan. Apa punye team daa!!

Masa form 3 nie jugak la aku one step closer to my goal. MSSM at stake. Cikgu Naz suruh aku gie selection Piala Nike untuk MSSJ. Aku gie ler dengan 10 orang kengkawan(student SAKIT) aku. Tak silap aku 9 orang jer dapat, Darm sorang je yang tak dapat. Untuk pengetahuan Piala Nike ni under-15, yang johan MSSD dan kalah teruk MSSJ tu under-18. Masa under-18 tu aku main bek kiri. Tapi disebabkan inersia yang ader kat pala otak aku, aku tukar position main midfield. Dapat lak tu, confirm lagik. Kapten weih.

Training punye training punye training, lawan Pontian. Menang woi, 1-0. Pastu kalahkan Kulai 2-1, akhir sekali Segamat 2-1. Gie semi jumpa BP...nasib tak baik, kalah lah pulak. Tipis jer 1-0. Third and fourth placing jumpa Pontian balik. Aku tak main tapi jadi coach, sebab coach kata bagi peluang kat teammates yang belum dapat main. Menang lagi beb, 3-2. Wa cakap sama lu. First time Penggerang gie semi and dapat medal. Alhamdulillah.

Coach aku cakap, K Sukumaran amik nama aku untuk suad PBNJ. Tak tau ler betul ke tidak? Sebab tak jadi perper pun. Pastu ade ler gosip-gosip yang kata SSBP(sekarang SSTMI) nak amik aku masuk sekolah dier. Pastu confirm, coach cakap aku dengan Man(SSBP) akan gie selection untuk wakil J kat MSSM, tapi lepas PMR.

Belajo-belajo tapi malas, last-last ngurat awek, aku jatuh ........kat sorang akak tue. Tapi aku senyap jer. Rindu tak abis-abis macam ler aku confirm jadik pakwe dier. Kalaulah.......kan syok.

Lepas pekse PMR, seminggu pas tue, aku gie selection ngan Mo(ganti Man). Training punye training, lepas ler fasa 1, fasa 2 dan Alhamdulillah dapat jugak last 18. Bangga-bangga, jakun, macam-macam kat kepala, hati dan perasaan ini. Rasa cam kat syurga bila last 18 ade nama aku.

Training punya training, sampai ler masa tournament. Kitorang kena grouping yang agak seimbang lah jugak kot, Pahang, Kelantan dan Sabah. Mulenya aku bukan 1st 11. Tapi lepas 1st game, coach try aku lak. Memule lawan Kelantan, aku main sekejap sebab goalkeeper aku kena sent off, so aku yang kene keluar. Main tak sampai 10 minit pun. Cis, tak puas ati betul. Mase tue kalah 0-3. 2nd game lawan Pahang la, aku main full. Ader le try sesekali, tapi yang paling sayang sekali time corner. Sipi betul nak score. Kalah tipis jer, 1-0 terus tak layak gie second round. Lastly lawan Sabah, aku main tapi tak full, sebab aku kena hentak kat lutut. Terus kena keluar. Sedih siot, sadis. Mase tuh Mo main pulak ganti aku, 1st and last game baru nak menang. Menang beso lak tu. 3-0.

Aku dengan Mo jakun betul dapat itu dapat ini sebab biase ler dah lah 1st time wakil J dapat macam-macam lak tue. Kalau wakil D jer, jangan harap dapat T-shirt, tracksuit lagikan pula sponsor set jersi. Alhamdulillah muka aku ngan Mo dapat masuk surat khabor(Metro) taun tu. Cikgu Azh jer yang perasan gambar tue. Gambar tue aku simpan kat umah sebagai kenang-kenangan.

Ramai betul kawan-kawan aku sekarang. Semua sebab main bola, handball, sport la. Best la jugak main dengan budak-budak nie, semuanya handal-handal. Dapat banyak experience. Malam last game gie plaza jap, Plaza Sunway Piramid tak silap aku. Mase aku nak kuar dari plaza, aku dengan Mo sesat. Tak tau nak gie mana. Time kat luar pulak, tak tau bas kat mana. Kitorang pusing satu kali pastu baru la jumpa. Argghh selamat-selamat.

Esoknya kitorang balik rumah masing-masing lepas lunch naik bas. Sedih la jugak time nak berpisah tue. Best tul ada banyak member, tapi da lama siot tak jumpa. Aku balik umah naik van saing Mo naik Cikgu Adn sampai rumah malam kul 9pm tak silap.

Cuti macam bese, banyak main game, makan, gie kebun, tengok tv dan apa-apa tah lagi. Tunggu punya tunggu, keluarla result PMR. Gie saing Mam, tunggu budak-budak ni kat BP tak datang-datang. So aku gie terus sekolah. Sampai jer sana terus amik result. 6A 2B jer!! Mam dapat 5A jer. Hampe la jugak. Balik awal, tak balik umah. Dok jalan-jalan kat bandor, main game, kacau awek. Pastu terus chow balik umah. Kat umah, mak dah bimbang lah pulak. Ingat aku frust terus nak bunuh diri. Takde ler macam tue sekali, aku waras lagi dong! Amir datang nak jumpa abah, tak tau sebab per, aku dok lek jek. Cuti cam biase ler, tak tido, tengok tv, makan, minum, main game. Ini ler rutin hidup aku dulu.

Nota. Cerita ini di tulis oleh blogger sendiri waktu sekolah menengah asmara. Segala yang berlaku memang berlaku dan benar-benar tidak direka.Tiada niat apa selain kenangan manis memori luka coretan ikhlas dari hati yang masih suci buat bacaan pembaca semua di kala bulan mengambang.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home