Tuesday, April 7, 2009

Barang siapa paling panjang

Teringat aku pada satu kisah masa lalu, ketika aku masih di bangku sekolah rendah. Masa tu ada perkhemahan pengakap daerah Kota Tinggi, semua sekolah di Kota Tinggi menghantar wakil, tidak kiralah sekolah rendah atau menengah. Sekolah aku mengambil bahagian dalam pertandingan kawad kaki, dan aku lah komandannya. Kitaorang menang kawad kaki peringkat sekolah rendah dan aku dengan hidung tinggi (yang sebenarnya tak tinggi pun) mengambil hadiah. Kisah yang aku nak cerita bukan pasal pertandingan kawad kaki tu, sebab dah nama pun johan, so mestilah mantap disiplin kitaorang. Nak dijadikan cerita, malam lepas kitaorang menang kawad kaki, cikgu kitaorang, cikgu I dengan cikgu Z buat 1 permainan. Nama permainan ni ‘barang siapa paling panjang’. Korang mesti da pikir bukan-bukan kan? Rileks, permainan ni bukan permainan yang lucah or yang keterlaluan. So, aku teruskan dengan cerita permainan ni. Permainan ni simple aje, kitaorang kena gunakan segala apa yang ada kat badan kitaorang, termasuk tubuh badan kitaorang untuk buat satu garisan memanjang. Sapa yang jaraknya pendek, akan didenda. So sapa yang pakai tebal, banyak baju, aksesori mempunyai banyak kelebihan la kan. Tanpa buang masa kitaorang pun susun barang masing-masing, ada yang sampai pakai suar dalam je, termasuk la aku. Lepas kitaorang siap susun suma barang, cikgu pun tengok la barang sapa yang paling pendek. Dalam 10 orang yang kena, aku pun termasuk dalam golongan tu jugak. Macam-macam alasan kitaorang bagi untuk tak didenda, tapi akhirnya kena jugak. Dendanya, kitaorang kena gi kat 3 point di deretan khemah-khemah pengakap sekolah lain dan cakap kuat-kuat, ‘barang saya pendek’, sampai la muka kitaorang dah naik merah dibuatnya. Itulah permainan yang terkelakar penah aku main, stil ingat sampai sekarang coz itulah antara kenangan paling manis masa aku di sekolah rendah.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home