Thursday, August 25, 2011

Bazaar ramadhan

hello3, kali ni blogger nak bercerita pasal bazaar ramadhan. semalam blogger pergi bazaar ramadhan hanya untuk kali yang kedua dalam bulan puasa tahun ini. mesti pembaca2 semua agak terkejut kan memandangkan blogger ini seorang yang suka makan. sebenarnya blogger kuranglah suka nak pergi bazaar ramadhan tanpa ada hala tuju, dengan niat nak membazir dok beli macam2 jenis makanan dan minuman yang ada kat situ. tapi disebabkan parents dan abang blogger melawat kak ngah blogger di hospital semalam, tak sempat la mak blogger masak lauk memacam untuk berbuka dan sahur nanti. oleh sebab itu, blogger yang menjadi mangsa keadaan terpaksa pergi beli lauk pekebende kat bazaar ramadhan sebab abang blogger nak buka puasa kat KL. mak blogger pulak tengah masak 2 jenis lauk yang simple tatkala abah blogger jaga syara, anak buah blogger. maka dengan berat tulang blogger pun pergila ke sana lebih kurang jam 6.15pm. ketika itu, tak de la berapa nak sesak dengan orang. tapi seperti biasa, bazaar ramadhan memang akan ada ramai orang. tak nak memanjangkan sangat cerita blogger, blogger beli 2 jenis kuih, ayam rempah madu setengah ekor, dan pedal 2 cucuk beserta dengan air kathira batu pahat 2 bungkus sebelum balik semula ke rumah. sampai kat rumah, mak blogger bising sebab tak beli lauk berkuah dan lauk untuk anak buah blogger. blogger buat dunno je, seraya berkata, blogger tak reti nak pilih lauk, nanti tak sedap pulak, dah tu membazir lagi. tika waktu buka puasa, pe yang blogger beli terbukti memang tak sedap terutama sekali ayam rempah madu. tapi disebabkan dah beli dan tak nak membazir, blogger dan family pun makan la jugak apa adanya. kesimpulan dari cerita di atas blogger malas dan tak suka pergi ke bazaar ramadhan sebab banyak sangat sebab.

1. blogger tak suka tempat hiruk pikuk penuh dengan ramai orang(alasannya rimas, lemas, bising dan takut sesat)
2. blogger tak reti nak pilih barang/lauk-pauk/minuman(alasannya nanti orang dok komplen tak sedap la, mahal la)
3. ramai pemudi/ awek2 usha2 blogger(haa, ni yang blogger paling tak suka, alasannya ramai bebudak kilang dari indon(awek malaysia pun ada jugak) dok tengok blogger, usha2 tapi tak penah mintak no telepon)
4. blogger tak reti nak agak2 berapa banyak kuantiti yang nak dibeli (alasannya takut membazir, takut tak cukup pun iya jugak)
5. kebersihan (blogger takut lauk-pauk, minuman yang blogger beli dari kedai yang tak berapa dijaga kebersihannya, contoh minuman dibuat dari air yang tak dimasak, lauk semalam recycle balik dan sebagainya)

dan ada la beberapa lagi sebab musabab yang blogger tak berapa nak suka ke bazaar ramadhan, sekian terima kasih

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home